Aktualności Aktualności
Elastyczna logistyka – co to jest? Jak ją wdrożyć?
Elastyczna logistyka – czym się przejawia?
Zachowania konsumentów i uwarunkowania rynkowe nieustannie się zmieniają. Stąd też przedsiębiorstwo, które chce skutecznie konkurować na rynku, musi być elastyczne w swoich działaniach. Dotyczy to praktycznie każdego obszaru funkcjonowania firmy, w tym także – a nawet zwłaszcza – logistyki. Musi być ona elastyczna, by z jednej strony jak najmniej kosztować firmę, a z drugiej dostarczać klientom jak najwięcej satysfakcji. Elastyczność logistyki przejawia się również w jej zdolności do szybkiej reakcji na zmieniający się popyt i koniunkturę rynkową.
Elastyczna logistyka (logistyka 4.0) wyczerpuje założenia czwartej rewolucji przemysłowej, która wyraża się w dogłębnej cyfryzacji i automatyzacji procesów zachodzących w przedsiębiorstwach. W jej ramach dochodzi do wielopłaszczyznowej integracji zaawansowanych systemów informatycznych, a w celu transformacji wykorzystuje się m.in. technologie: big data, RFID, przemysłowego internetu rzeczy, sztucznej inteligencji czy też chmury obliczeniowej.
Wśród korzyści, jakie daje wdrożenie elastycznej logistyki, wymienia się:
- redukcję kosztów,
- zwiększenie wartości dodanej,
- lepszy przepływ informacji,
- lepsze dopasowanie produktów (usług) i procesu zakupowego do potrzeb klientów,
- szybszą reakcję na pojawiające się problemy,
- zwiększenie widoczności i bezpieczeństwa nad ładunkami w całym łańcuchu dostaw,
- lepszą kontrolę nad procesami logistycznymi.
Jak wdrożyć elastyczną logistykę?
Dynamicznie zmieniające się otoczenie biznesowe, rosnące oczekiwania klientów i coraz liczniejsze grono podmiotów zaangażowanych w łańcuch dostaw wymuszają na przedsiębiorcach konieczność wdrożenia elastycznej logistyki. Oto polecane działania.
- Automatyzacja procesów logistycznych. W tym celu należy wdrożyć innowacyjne systemy magazynowe, które będą stale aktualizować dane dotyczące przyjęć i wydań towarów. Można również zainwestować w automatyczne stanowiska kompletacji zamówień, co zwiększy wydajność wykonywanych czynności.
- Zastosowanie metod just-in-time lub lean manufacturing. Pozwalają one ograniczyć zapasy towarów składowane w magazynie, co przyczynia się do obniżki kosztów funkcjonowania przedsiębiorstwa. Jednocześnie zapewniają szybki dostęp do towarów w razie rosnącego popytu.
- Identyfikacja problematycznych obszarów. Zaawansowane oprogramowanie analizuje wszystkie dostępne dane i jest w stanie identyfikować nieefektywne czynności i obszary wymagające reakcji.
Małe i średnie przedsiębiorstwa, które nie dysponują dużymi budżetami, mogą mieć problemy z wdrażaniem zaawansowanych technologii, pozwalających uelastycznić logistykę. Nie oznacza to jednak, że nie mogą z sukcesem konkurować z większymi podmiotami. Coraz szerszy rynek usług logistycznych otwiera przed nimi spore możliwości rozwoju. Nie muszą bowiem polegać wyłącznie na własnych zasobach.
Oddelegowanie logistyki firmie zewnętrznej nie tylko obniża koszty, ale zapewnia dostęp do know-how i specjalistycznych narzędzi, co pozwala ją uelastycznić. W efekcie lepiej odpowiada ona na zmieniające się potrzeby klientów (labilny popyt), co z kolei znajduje odzwierciedlenie w zyskach i pozytywnie wpływa na wizerunek firmy.
Żeby jednak outsourcing logistyki stanowił źródło wymiernych korzyści, współpraca pomiędzy podmiotami musi przebiegać na zasadach partnerstwa. Dlatego wyboru firmy logistycznej nie należy dokonywać pochopnie.